The survey as an instrument for data collection, reliability and validity in scientific research
Keywords:
instrument, methodology, typesAbstract
The survey in scientific research is defined as a technique that employs a set of standardized procedures to collect and analyze data from a representative sample of a population. The aim of the research was to describe types of surveys applied to scientific research. For this purpose, a qualitative, descriptive literature review methodology was used, reviewing 30 scientific articles on the subject in question. The main finding of this article highlights the evolution of the survey as a crucial technique in social research, extending beyond scientific boundaries to become a comprehensive tool in various disciplines. The importance of the questionnaire is emphasized as the core of the survey, functioning not only as a set of questions but as a meticulous instrument for measuring a specific reality from a quantitative perspective. Furthermore, the fundamental role of the survey in strategic decision-making for contemporary organizations is underscored, demonstrating its capacity to obtain and process data quickly and efficiently. The work also raises the need to carefully consider the choice between different survey designs and methods, evaluating their advantages and limitations based on the specific objectives of the research.
References
Abundis Espinosa, V. M. (2016). Beneficios de las encuestas electrónicas como apoyo para la investigación. Tlatemoani: revista académica de investigación, 7(22), 168-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7286080
Alarco, J. J., & Álvarez Andrade, E. V. (2012). Google Docs: Una alternativa de encuestas online. Educación Médica, 15(1), 9-10. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132012000100004
Arnau Sabatés, L., & Sala Roca, J. (2020). La revisión de la literatura científica: Pautas, procedimientos y criterios de calidad. https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2020/222109/revliltcie_a2020.pdf
Avila, H. F., González, M. M., & Licea, S. M. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿métodos o técnicas de indagación empírica?. Didáctica y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 62-79. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/992
Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J., & Donado Campos, J. (2002). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos. http://www.unidaddocentemfyclaspalmas.org.es/resources/9+Aten+Primaria+2003.+La+Encuesta+I.+Custionario+y+Estadistica.pdf
Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J. R., & Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527-538. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-la-encuesta-como-tecnica-investigacion--13047738
Choragwicka, B., & Moscoso, S. (2007). Validación de Contenido de una Entrevista Conductual Estructurada. Journal of Work and Organizational Psychology, 23(1), 75-92. https://journals.copmadrid.org/jwop/art/58e4d44e550d0f7ee0a23d6b02d9b0db
Díaz de Rada, V. (2007). Tipos de encuestas considerando la dimensión temporal. Papers: revista de sociologia, 86, 131-145. https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/81389
Díaz de Rada, V. (2010). Eficacia de las encuestas por Internet: Un estudio preliminar. Revista Española de Sociología, 13, 49-79. https://studylib.es/doc/1801384/eficacia-de-las-encuestas-por-internet--un-estudio-prelim
Feijó, A. M., Vicente, E. F. R., & Petri, S. M. (2020). O uso das escalas likert nas pesquisas de contabilidade. Revista Gestão Organizacional, 13(1), 27-41. https://doi.org/10.22277/rgo.v13i1.5112
Feria Avila, H., Matilla González, M., & Mantecón Licea, S. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿métodos o técnicas de indagación empírica? Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(3), 62-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?Codigo=7692391
Fernández Núñez, L. (2007). ¿Cómo se elabora un cuestionario? http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/1222
Garrote, P. R., & Rojas, M. del C. (2015). La validación por juicio de expertos: Dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, 9(18), 124-139. https://doi.org/10.26378/rnlael918259
Gaur, P. S., Zimba, O., Agarwal, V., & Gupta, L. (2020). Sinapsis KoreaMed. Journal of Korean Medical Science, 35(45). https://doi.org/10.3346/jkms.2020.35.e398
Gómez, M. G.-, Danglot Banck, C., & Vega Franco, L. (2013). Cómo seleccionar una prueba estadística (Segunda parte). Revista Mexicana de Pediatría, 80(2), 81-85. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=42210
Guix, J. (2004). Dimensionando los hechos: La encuesta (I). Revista de calidad asistencial. 19(6), 402-406. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-36437
Herbas Torrico, B. C., & Rocha Gonzales, E. A. (2018). Metodología científica para la realización de investigaciones de mercado e investigaciones sociales cuantitativas. Revista Perspectivas, 42, 123-160. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1994-37332018000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Juarez Hernandez, L. G., & Tobon, S. (2018). Análisis de los elementos implícitos en la validación de contenido de un instrumento de investigación. Revista Espacios, 39(53), 23. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-23.html
López, P. L. (2004). Población muestra y muestreo. Punto Cero, 09(08), 69-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762004000100012
Lopez Romo, H. (1998). La metodología de encuesta. https://biblioteca.marco.edu.mx/files/metodologia_encuestas.pdf
López-Roldán, P., & Fachelli, S. (2021). La Encuesta. https://www.mdx.cat/handle/10503/105303
O’Cathain, A., & Thomas, K. J. (2004). Any other comments?. Open questions on questionnaires – a bane or a bonus to research? BMC Medical Research Methodology, 4, 25. https://doi.org/10.1186/1471-2288-4-25
Oviedo, H. C., & Campo Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0034-74502005000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=es
Pacheco, J. L. R., Argüello, M. V. B., & Suárez, A. I. D. L. H. (2020). Análisis general del spss y su utilidad en la estadística. E-IDEA Journal of Business Sciences, 2(4), Article 4. https://revista.estudioidea.org/ojs/index.php/eidea/article/view/19
Pascual, V. A., Rodríguez, A. A. H., & Palacios, R. H. (2021). Métodos empíricos de la investigación. Ciencia Huasteca Boletín Científico de la Escuela Superior de Huejutla, 9(17), 33-34. https://doi.org/10.29057/esh.v9i17.6701
Pedrosa, I., Suárez Álvarez, J., & García Cueto, E. (2013). Evidencias sobre la validez de contenido: Avances teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-18. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2013000200002
Pinilla, J. O., & Rico, A. F. O. (2021). ¿Pearson y Spearman, coeficientes intercambiables? Comunicaciones en Estadística, 14(1), 53-63. https://doi.org/10.15332/23393076.6769
RAE. (2022). Experto, experta | Diccionario de la lengua española. «Diccionario de la lengua española» - Edición del Tricentenario. https://dle.rae.es/experto
Rodríguez, J., & Reguant Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: El coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), 1-13. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048
Rodríguez Medina, M. A., Poblano Ojinaga, E. R., Alvarado Tarango, L., González Torres, A., & Rodríguez Borbón, M. I. (2021). Validación por juicio de expertos de un instrumento de evaluación para evidencias de aprendizaje conceptual. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.960
Sánchez, J., Lesmes, M., González-Soltero, R., R-Learte, A. I., García Barbero, M., & Gal, B. (2021). Iniciación a la investigación en educación médica: Guía práctica metodológica. Educación Médica, 22(3), 198-207. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2021.04.004
Stantcheva, S. (2023). How to Run Surveys: A Guide to Creating Your Own Identifying Variation and Revealing the Invisible. Annual Review of Economics, 15, 205-234. https://doi.org/10.1146/annurev-economics-091622-010157
Ther Ríos, F. (2004). Ensayo sobre el uso de la encuesta: Hermenéutica y reflexividad de la técnica investigativa. Revista Austral de Ciencias Sociales, 8, 17-27. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2004.n8-02
Villuendas, A. (2005). Incidencias de la entrevista personal en la investigación mediante encuesta. Revista Española de Investigaciones Sociológica, 18(109), 219-236. https://www.ingentaconnect.com/content/cis/reis/2005/00000109/00000001/art00007
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de ciencias empresariales, tributarias, comerciales y administrativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.