Higher Education Observatory

Authors

Keywords:

Democratization, education, information

Abstract

In the country, there is varied information about Higher Education. Some of it is systematized in documents generated by the Ministry of Education and Sciences, the National Agency for Evaluation and Accreditation of Higher Education (ANEAES), and the National Council of Higher Education (CONES). Others are found in various Higher Education Institutions (HEIs) distributed throughout the Republic of Paraguay. In this context, it is important to emphasize that accessing information in an agile and timely manner is not possible, as although it exists, it is not sufficiently available for proper use in decision-making spheres at the right time, since the systematization of information at the national and regional levels is still under development. In this regard, there is a need for an observatory, which is a tool that allows for interaction and voice for the members of the involved society. Therefore, the objective of this work is to propose a model for a Higher Education Observatory at the National University of Asunción. For the development of the proposal, a bibliographic and field design will be applied at an exploratory level, which will be complemented by a descriptive level. The expected result is the observatory model, including its functions and a proposed implementation plan. In conclusion, the proposed observatory would contribute to the democratization of information and to decision-making based on good information in the field of Higher Education.

References

Angulo Marcial, N. (2009). ¿Qué son los observatorios y cuáles son sus funciones? Innovación Educativa, 9(47), 5-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179414895002

Delgado-Fernández, M., Infante-Abreu, M., Abreu-Lee, Y., Infante-Pérez, O., Díaz-Batista, A., Martínez, J. Vigilancia tecnológica en una Universidad de Ciencias Técnicas. Ingenería Industrial, 1(1), 69-75. https://www.redalyc.org/pdf/3604/360433575010.pdf

Latapi Sarre, P. La participación de la sociedad en la definición de políticas públicas de educación: El caso de Observatorio Ciudadano de la Educación. Perfiles educativos, 27(107), https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982005000300002&script=sci_arttext

García, J., Ulloa Cázarez, R. L., Chan, M. E. (2013). Herramientas para la evaluación educativa: el Observatorio para la educación en ambientes virtual. 1ra. Edición. Investigación e innovación en sistemas y ambientes educativos. (129-160). http://148.202.167.116:8080/jspui/bitstream/123456789/1519/1/Investigaci%C3%B3n%20e%20innovaci%C3%B3n%20en%20sistemas%20y%20ambientes%20educativos.%20Primeras%20contribuciones%20desde%20el%20espacio%20com%C3%BAn%20de%20educaci%C3%B3n%20superior%20abierta%20y%20a%20distancia.pdf#page=129

Moreno, A. V., Echavarría, M. A., & Londoño, M. A. U. (2009). Observatorios y redes de cooperación internacional. Negocios Internacionales, 2(1). https://www.semanticscholar.org/paper/Observatorios-y-redes-de-cooperaci%C3%B3n-internacional-Moreno-Echavarr%C3%ADa/b075515e8af7dbe0f359c5da10bdac2a40514783

Moyares Norchales, Y., Infante Abreu, M. B. (2016). Caracterización de los observatorios como plataformas para la gestión de la vigilancia tecnológica en el sector de la Educación Superior. Enl@ce: Revista Venezolana De Información, Tecnología Y Conocimiento, 13(1), 11-27. https://www.redalyc.org/journal/823/82346016002/html/

UNESCO. (n.d.). Perfil educativo de Paraguay. Recuperado de https://siteal.iiep.unesco.org/pais/paraguay#perfil-educacion

Vega, I. de la. (2007). Tipología de Observatorios de Ciencia y Tecnología. Los casos de América Latina y Europa. Revista Española de Documentación Científica, 30(4), 575-552. https://doi.org/10.3989/redc.2007.v30.i4.404

Veiga Río, E. J., Rodríguez Machado, E. (2008). Desarrollo integral de la convivencia en el marco educativo. Una nueva perspectiva: Del observatorio autonómico al observatorio escolar. Revista galego-portuguesa de Psicoloxía e educación, 16(1,2). https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7610

Published

2024-10-01

How to Cite

Bernal de Macchi, M. G. (2024). Higher Education Observatory . Revista De Ciencias Empresariales, Tributarias, Comerciales Y Administrativas, 3(1), 13–21. Retrieved from https://educaciontributaria.com.py/revista/index.php/rcetca/article/view/49