The relationship between educational theories and accounting techniques
Keywords:
Education, accounting, educational management, financial skills, financial informationAbstract
The objective of this study was to analyze the relationship between educational theories and accounting techniques, as well as to identify the mutual benefits that this relationship can generate. A documentary analysis of the existing literature on the relationship between education and accounting was carried out. Education and accounting have an interdependent relationship and can generate mutual benefits. Accounting can be a useful tool for educational management, and education can improve the understanding and use of financial information. The implementation of educational strategies that include the teaching of financial skills in educational programs and the use of financial information as a management tool in educational institutions is recommended.
References
Alves Dios, S., & Cosenza, J. P. (2019). Consideraciones acerca del desarrollo de un modelo de educación ambiental emancipatoria para la formación del profesional contable. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 27(2), 127-144. https://doi.org/10.18359/rfce.3905
Barragán Galindo, F., & Quintero Pedraza, I. V. (2019). Percepción de los pequeños comerciantes de honda con relación al tema de cultura organizacional, contable e innovación. Revista Innova ITFIP, 4(1), 33-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7964687
Cano Morales, A. M., & González Echeverri, W. D. G. (2021). El discurso ético de lo ecuánime en la formación del contador público colombiano con visión mundial. Revista CIES Escolme, 12(1), Art. 1. http://www.escolme.edu.co/revista/index.php/cies/article/view/328
Chávez García, E. M., Navas Montes, Y., & Pacheco Mendoza, S. R. (2022). Prospectiva como herramienta de decisiones en la carrera de Contabilidad y Auditoría de la Universidad Estatal de Bolívar. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 10(1), 95-102. https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/541
Collante Caiafa, C. E., & Caballero Urieles, G. J. (2022). Análisis de la formación posgradual en la disciplina contable a partir de la aceptación de las NIIF en un departamento colombiano, 2009-2018. Cuadernos de Contabilidad, 23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc23.afpd
Contreras Cano, G. S., & Marín Herrera, S. (2021). Definiciones, temáticas, metodologías y factor humano en la educación contable: Un análisis documental en el contexto mundial en los períodos 2014-2020. Revista Visión Contable, 23, Art. 23. https://doi.org/10.24142/rvc.n23a8
Córdoba Martínez, J. X. (2022). Evolución y retos de la regulación contable internacional. Una reflexión. Revista Visión Contable, 25, Art. 25. https://doi.org/10.24142/rvc.n25a2
Cornejo Gutiérrez, V., & Viramontes Miranda, J. de D. (2021). Revisión de literatura: Cuadros de mando y visualizaciones de datos financieros en la enseñanza Contabilidad para mejorar las habilidades estudiantiles: Resumen 2CP21-182. Memorias de Ciencia y Tecnología, 1(2). http://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/memoriascyt/article/view/4827
Correa García, J. A. (2019). La profesión contable y los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Contaduría Universidad de Antioquia, 74, Art. 74. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/339223
Cruz Varón, J. P., & Gaitán Urbano, M. A. (2019). Análisis de la importancia que le dan los Contadores Públicos y los Jefes de Despacho a la responsabilidad social del ejercicio profesional contable dentro de la elaboración del presupuesto municipal de Candelaria vigencia 2019 desde la ética del consecuencialismo. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/19193
Dimartino, C., Boff, M. F., & Barbei, A. A. (2021). El impacto del COVID-19 en la educación contable: Revisión bibliográfica y propuesta de investigación para el abordaje de un modelo educativo. Documentos de Trabajo del CECIN. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/137111
Flores Anchundia, L. I., Jara Jiménez, M. M., Montúfar Chango, K. L., & Terán Jama, T. T. (2021). Estrategias metodológicas para mejorar la enseñanza de contabilidad: Methodological strategies to improve accounting education. South Florida Journal of Development, 2(5), 8042-8062. https://www.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/992
Gómez Contreras, J. L., Monroy Bermúdez, L. de J., & Bonilla Torres, C. A. (2019). Caracterización de los modelos pedagógicos y su pertinencia en una educación contable crítica. Entramado, 15(1), 164-189. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5428
Gómez Mateus, A. M., & Tellez Florez, M. T. (2021). Diagnóstico de la Formación del Contador Público Frente a las NIIF en UNIMINUTO UVD [PhD Thesis, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/13283
Ledezma Torres, D. R. (2021). Incidencia de las pasantías en el perfil del profesional contable. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), Art. 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.645
Moreno Caro, O. C. (2023). ¿Qué es una genuina educación política? La formación cívica desde la perspectiva el pensamiento político de Hanna Arendt. Pedagogía y Saberes, 58. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/16586
Nacagahua Rubio, M. Á. (2022). Conocimientos e importancia en normas internacionales de educación contable en los estudiantes de la escuela profesional de contabilidad, UNAP, 2021. Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3194798
Ortega Cárdenas, C. (2021). Saber pedagógico en contaduría pública: Percepción estudiantil, métodos de enseñanza y perspectiva de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Administrativas, 3(1), 7-29. https://cipres.sanmateo.edu.co/ojs/index.php/rcca/article/view/441
Pincay Cedeño, M. L., Sánchez-Miranda, N. A., Guerrero Campos, F., & Solano Cavero, J. K. (2023). Estrategias innovadoras para mejorar el desempeño docente en la educación general básica. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico., 17, 65-77. http://encuentros.unermb.web.ve/index.php/encuentros/article/view/378
Reyes-Alvarado, S. (2023). Análisis de las implicaciones del Covid-19 en estudiantes de licenciatura y en jóvenes participantes del Programa Interinstitucional de Seguimiento al Talento Académico. Revista Científica Retos de la Ciencia, 7(14), 101-110. https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/416
Rodelo Sehuanes, M. A., Chamorro González, C. L., & Archibold Barrios, W. (2021). Formación (en competencias) investigativa (s) en los estudiantes de contaduría pública: Caso Universidad del Atlántico, Colombia, 2015-2019. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 29(2), 67-85.
Rodríguez Tovar, M. A., Trujillo Prada, M. A., Ramírez Ramírez, C. A., & Jaramillo Ramírez, P. M. (2020). Laboratorio Contable: Una estrategia didáctica para la enseñanza del ciclo contable. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(3). https://www.redalyc.org/journal/5736/573667939002/
Rojas Rojas, W., & Sánchez Grijalba, A. M. (2021). Pensando la contaduría pública en su ejercicio profesional: Contextos y presupuestos. Innovar, 31(80), Art. 80. https://doi.org/10.15446/innovar.v31n80.93671
Ruata Avilés, S. A. (2022). Evaluación de software contable de aplicación, para la enseñanza de la contabilidad en estudiantes de Ingeniería de sistemas. Universidad y Sociedad, 14(5), Art. 5. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3258
Salvatierra Pita, K. A. (2020). Software educativo contable para la carrera de Contabilidad y [BachelorThesis, Jipijapa.UNESUM]. http://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/2317
Sarría Ramírez, S. M. (2022). Incidencia del enfoque de estilos de aprendizaje en la formación por competencias del área contable. Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/46465
Scavone, G. M., Ferreyra, D., & Podestá, A. (2018). Análisis de la influencia de principios y valores en el ejercicio profesional contable. http://rid.fce.unam.edu.ar/xmlui/handle/123456789/103
Scavone, G. M., & Marchesano, M. (2020). Revelaciones sobre riesgo e incertidumbre en escenarios de crisis sostenidas. XVI Simposio Regional de Investigación Contable y XXVI Encuentro Nacional de Investigadores Universitarios del Área Contable (Modalidad virtual, 3 de diciembre de 2020). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/111503
Tomalá Escobar, E. E., & Jaramillo Lema, G. S. (2022). Connotación del código de ética contable en la prevención de fraudes en el mercado bursátil en Ecuador. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18744
Torres López, A. del V. (2023). La educación emocional en el currículo universitario venezolano:?` Presente o ausente? Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8719179
Valero Zapata, G. M., Patiño Jacinto, R. A., & Vargas Toledo, H. (2020). Feminilización y Feminización de la Profesión Contable en Colombia. Contaduría Universidad de Antioquia, 76, Art. 76. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n76a01
Vera-Colina, M. A., Melgarejo, Z., & Niño Galeano, C. (2020). Educación contable, cuarentena y medios digitales: Retos, oportunidades, tensiones y experiencias desde Colombia. Gestión y Tendencias, 5(2), Art. 2. https://doi.org/10.11565/gesten.v5i2.116
Villarreal, J. L., & Córdoba Martínez, J. X. (2022). El reporte integrado como reto para la formación profesional contable en el siglo XXI. Contaduría Universidad de Antioquia, 80, 13-29. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n80a01
Viteri Terán, F. S. (2023). Whatsapp como herramienta de microlearning en el proceso de enseñanza aprendizaje en educación básica superior [Master’s Thesis]. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/13466
Zacarías Gutiérrez, M. (2023). Enseñar a ser docente: Voz del profesorado de México y Argentina Teaching to be a teacher: voice of teachers from Mexico and Argentina. Revista Construyendo Paz Latinoamericana, 17, 11-23. http://www.revistacopala.net/index.php/ojs/article/view/191
Zamora García, J. L. (2023). Propuesta didáctica basada en las metodologías activas a través del uso del software GeoGebra para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. [PhD Thesis, Ecuador-Pucese-Maestría en Pedagogía con Mención en Educación Técnica y …]. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/3343
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de ciencias empresariales, tributarias, comerciales y administrativas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.