The relationship between educational theories and accounting techniques

Authors

Keywords:

Education, accounting, educational management, financial skills, financial information

Abstract

The objective of this study was to analyze the relationship between educational theories and accounting techniques, as well as to identify the mutual benefits that this relationship can generate. A documentary analysis of the existing literature on the relationship between education and accounting was carried out. Education and accounting have an interdependent relationship and can generate mutual benefits. Accounting can be a useful tool for educational management, and education can improve the understanding and use of financial information. The implementation of educational strategies that include the teaching of financial skills in educational programs and the use of financial information as a management tool in educational institutions is recommended.

References

Alves Dios, S., & Cosenza, J. P. (2019). Consideraciones acerca del desarrollo de un modelo de educación ambiental emancipatoria para la formación del profesional contable. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 27(2), 127-144. https://doi.org/10.18359/rfce.3905

Barragán Galindo, F., & Quintero Pedraza, I. V. (2019). Percepción de los pequeños comerciantes de honda con relación al tema de cultura organizacional, contable e innovación. Revista Innova ITFIP, 4(1), 33-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7964687

Cano Morales, A. M., & González Echeverri, W. D. G. (2021). El discurso ético de lo ecuánime en la formación del contador público colombiano con visión mundial. Revista CIES Escolme, 12(1), Art. 1. http://www.escolme.edu.co/revista/index.php/cies/article/view/328

Chávez García, E. M., Navas Montes, Y., & Pacheco Mendoza, S. R. (2022). Prospectiva como herramienta de decisiones en la carrera de Contabilidad y Auditoría de la Universidad Estatal de Bolívar. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 10(1), 95-102. https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/541

Collante Caiafa, C. E., & Caballero Urieles, G. J. (2022). Análisis de la formación posgradual en la disciplina contable a partir de la aceptación de las NIIF en un departamento colombiano, 2009-2018. Cuadernos de Contabilidad, 23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc23.afpd

Contreras Cano, G. S., & Marín Herrera, S. (2021). Definiciones, temáticas, metodologías y factor humano en la educación contable: Un análisis documental en el contexto mundial en los períodos 2014-2020. Revista Visión Contable, 23, Art. 23. https://doi.org/10.24142/rvc.n23a8

Córdoba Martínez, J. X. (2022). Evolución y retos de la regulación contable internacional. Una reflexión. Revista Visión Contable, 25, Art. 25. https://doi.org/10.24142/rvc.n25a2

Cornejo Gutiérrez, V., & Viramontes Miranda, J. de D. (2021). Revisión de literatura: Cuadros de mando y visualizaciones de datos financieros en la enseñanza Contabilidad para mejorar las habilidades estudiantiles: Resumen 2CP21-182. Memorias de Ciencia y Tecnología, 1(2). http://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/memoriascyt/article/view/4827

Correa García, J. A. (2019). La profesión contable y los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Contaduría Universidad de Antioquia, 74, Art. 74. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/339223

Cruz Varón, J. P., & Gaitán Urbano, M. A. (2019). Análisis de la importancia que le dan los Contadores Públicos y los Jefes de Despacho a la responsabilidad social del ejercicio profesional contable dentro de la elaboración del presupuesto municipal de Candelaria vigencia 2019 desde la ética del consecuencialismo. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/19193

Dimartino, C., Boff, M. F., & Barbei, A. A. (2021). El impacto del COVID-19 en la educación contable: Revisión bibliográfica y propuesta de investigación para el abordaje de un modelo educativo. Documentos de Trabajo del CECIN. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/137111

Flores Anchundia, L. I., Jara Jiménez, M. M., Montúfar Chango, K. L., & Terán Jama, T. T. (2021). Estrategias metodológicas para mejorar la enseñanza de contabilidad: Methodological strategies to improve accounting education. South Florida Journal of Development, 2(5), 8042-8062. https://www.southfloridapublishing.com/ojs/index.php/jdev/article/view/992

Gómez Contreras, J. L., Monroy Bermúdez, L. de J., & Bonilla Torres, C. A. (2019). Caracterización de los modelos pedagógicos y su pertinencia en una educación contable crítica. Entramado, 15(1), 164-189. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5428

Gómez Mateus, A. M., & Tellez Florez, M. T. (2021). Diagnóstico de la Formación del Contador Público Frente a las NIIF en UNIMINUTO UVD [PhD Thesis, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/13283

Ledezma Torres, D. R. (2021). Incidencia de las pasantías en el perfil del profesional contable. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), Art. 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.645

Moreno Caro, O. C. (2023). ¿Qué es una genuina educación política? La formación cívica desde la perspectiva el pensamiento político de Hanna Arendt. Pedagogía y Saberes, 58. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/16586

Nacagahua Rubio, M. Á. (2022). Conocimientos e importancia en normas internacionales de educación contable en los estudiantes de la escuela profesional de contabilidad, UNAP, 2021. Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3194798

Ortega Cárdenas, C. (2021). Saber pedagógico en contaduría pública: Percepción estudiantil, métodos de enseñanza y perspectiva de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Administrativas, 3(1), 7-29. https://cipres.sanmateo.edu.co/ojs/index.php/rcca/article/view/441

Pincay Cedeño, M. L., Sánchez-Miranda, N. A., Guerrero Campos, F., & Solano Cavero, J. K. (2023). Estrategias innovadoras para mejorar el desempeño docente en la educación general básica. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico., 17, 65-77. http://encuentros.unermb.web.ve/index.php/encuentros/article/view/378

Reyes-Alvarado, S. (2023). Análisis de las implicaciones del Covid-19 en estudiantes de licenciatura y en jóvenes participantes del Programa Interinstitucional de Seguimiento al Talento Académico. Revista Científica Retos de la Ciencia, 7(14), 101-110. https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/416

Rodelo Sehuanes, M. A., Chamorro González, C. L., & Archibold Barrios, W. (2021). Formación (en competencias) investigativa (s) en los estudiantes de contaduría pública: Caso Universidad del Atlántico, Colombia, 2015-2019. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 29(2), 67-85.

Rodríguez Tovar, M. A., Trujillo Prada, M. A., Ramírez Ramírez, C. A., & Jaramillo Ramírez, P. M. (2020). Laboratorio Contable: Una estrategia didáctica para la enseñanza del ciclo contable. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(3). https://www.redalyc.org/journal/5736/573667939002/

Rojas Rojas, W., & Sánchez Grijalba, A. M. (2021). Pensando la contaduría pública en su ejercicio profesional: Contextos y presupuestos. Innovar, 31(80), Art. 80. https://doi.org/10.15446/innovar.v31n80.93671

Ruata Avilés, S. A. (2022). Evaluación de software contable de aplicación, para la enseñanza de la contabilidad en estudiantes de Ingeniería de sistemas. Universidad y Sociedad, 14(5), Art. 5. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3258

Salvatierra Pita, K. A. (2020). Software educativo contable para la carrera de Contabilidad y [BachelorThesis, Jipijapa.UNESUM]. http://repositorio.unesum.edu.ec/handle/53000/2317

Sarría Ramírez, S. M. (2022). Incidencia del enfoque de estilos de aprendizaje en la formación por competencias del área contable. Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/46465

Scavone, G. M., Ferreyra, D., & Podestá, A. (2018). Análisis de la influencia de principios y valores en el ejercicio profesional contable. http://rid.fce.unam.edu.ar/xmlui/handle/123456789/103

Scavone, G. M., & Marchesano, M. (2020). Revelaciones sobre riesgo e incertidumbre en escenarios de crisis sostenidas. XVI Simposio Regional de Investigación Contable y XXVI Encuentro Nacional de Investigadores Universitarios del Área Contable (Modalidad virtual, 3 de diciembre de 2020). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/111503

Tomalá Escobar, E. E., & Jaramillo Lema, G. S. (2022). Connotación del código de ética contable en la prevención de fraudes en el mercado bursátil en Ecuador. Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/18744

Torres López, A. del V. (2023). La educación emocional en el currículo universitario venezolano:?` Presente o ausente? Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8719179

Valero Zapata, G. M., Patiño Jacinto, R. A., & Vargas Toledo, H. (2020). Feminilización y Feminización de la Profesión Contable en Colombia. Contaduría Universidad de Antioquia, 76, Art. 76. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n76a01

Vera-Colina, M. A., Melgarejo, Z., & Niño Galeano, C. (2020). Educación contable, cuarentena y medios digitales: Retos, oportunidades, tensiones y experiencias desde Colombia. Gestión y Tendencias, 5(2), Art. 2. https://doi.org/10.11565/gesten.v5i2.116

Villarreal, J. L., & Córdoba Martínez, J. X. (2022). El reporte integrado como reto para la formación profesional contable en el siglo XXI. Contaduría Universidad de Antioquia, 80, 13-29. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n80a01

Viteri Terán, F. S. (2023). Whatsapp como herramienta de microlearning en el proceso de enseñanza aprendizaje en educación básica superior [Master’s Thesis]. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/13466

Zacarías Gutiérrez, M. (2023). Enseñar a ser docente: Voz del profesorado de México y Argentina Teaching to be a teacher: voice of teachers from Mexico and Argentina. Revista Construyendo Paz Latinoamericana, 17, 11-23. http://www.revistacopala.net/index.php/ojs/article/view/191

Zamora García, J. L. (2023). Propuesta didáctica basada en las metodologías activas a través del uso del software GeoGebra para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. [PhD Thesis, Ecuador-Pucese-Maestría en Pedagogía con Mención en Educación Técnica y …]. https://repositorio.pucese.edu.ec/handle/123456789/3343

Published

2024-10-01

How to Cite

Alegre, M. (2024). The relationship between educational theories and accounting techniques. Revista De Ciencias Empresariales, Tributarias, Comerciales Y Administrativas, 3(1), 38–45. Retrieved from https://educaciontributaria.com.py/revista/index.php/rcetca/article/view/11